Voorbereiding op het aanvragen van een nieuw eHealth-certificaat
Om uw eHealth-certificaat aan te vragen, dient u aan enkele vereisten te voldoen:
-
U dient te beschikken over een geldig eID en de daarbij horende pincode
-
U dient te beschikken over een eID-lezer en de daarbij horende eID-software
-
Wij raden u aan over een up-to-date versie van Java te beschikken. (http://www.java.com/nl/download)
-
Wij raden u aan over een up-to-date versie van de eID-software te beschikken. (http://eid.belgium.be)
Het starten van de eHealth Certificate Manager
Klik hier om de Certificate Manager te downloaden.
Open de applicatie met Java. Nu moet u enkel nog even op “Run” klikken.
Nu komt u op het beginscherm van de eHealth Certificate Manager. Hier kunt u dezelfde punten lezen waarmee u vooraf rekening dient te houden, zoals beschreven in hoofdstuk “Voorbereiding op het vernieuwen van een eHealth-certificaat”. Klik vervolgens op “Volgende”.
Vervolgens komt u in het hoofdmenu terecht. Om het certificaat aan te vragen, moeten er 2 stappen worden uitgevoerd.
-
Stap 1: Het eHealth-certificaat aanvragen
-
Stap 2: Het eHealth-certificaat vervolledigen en activeren
Stap 1: het eHealth-certificaat aanvragen
Klik op de knop “Vraag een nieuw certificaat aan”.
Hier kunt u de algemene gebruikersvoorwaarden lezen. Vervolgens klikt u op “Volgende”.
Plaats uw eID in de kaartlezer. De knop volgende zal niet toegankelijk zijn en donkergrijs kleuren als de kaart niet correct in de kaartlezer zit.
Als de eID correct in de kaartlezer zit, klik dan op “Volgende”.
Vul nu de pincode van uw eID in.
Hier duidt u uzelf aan als persoon waarvoor het certificaat bestemd is.
Nu moet minstens één e-mailadres en één telefoonnummer invullen. Indien u twee e-mailadressen of twee telefoonnummers wenst in te vullen, let u er dan wel even op dat ze niet identiek zijn. Beide e-mailadressen of telefoonnummers moeten verschillen van elkaar.
Klik vervolgens op “Volgende”.
Vooraleer u de aanvraag van het certificaat zult ondertekenen met uw eID, kunt u in het volgende scherm nog even alle gegevens op hun juistheid controleren. Klik vervolgens op “Volgende”. Als u merkt dat er enkele gegevens niet kloppen dan kunt u via de knop “Vorige” terugkeren om de nodige gegevens aan te passen.
Vul nu de pincode van uw eID in.
Een eHealth-certificaat is een bestand die op de computer wordt geplaatst en die wordt beveiligd aan de hand van een door u gekozen wachtwoord. In het volgende scherm kunt u een wachtwoord kiezen voor uw certificaat.
Opgelet!: Het wachtwoord moet aan enkele vereisten voldoen:
-
Het moet minstens 8 karakters lang zijn.
-
Het moet minstens één cijfer of één symbool bevatten.
-
U moet uw wachtwoord bevestigen.
Indien niet alle 4 de kruisjes groen worden dan zal de knop “Volgende” niet toegankelijk zijn, en wil dit zeggen dat uw wachtwoord niet aan de voorwaarden voldoet.
Nu is uw eHealth-certificaat aangemaakt op uw computer en zullen we via stap 2 het certificaat gaan vervolledigen en activeren. U kunt hier ook de locatie zien waar het certificaat werd aangemaakt op uw computer. Klik vervolgens opnieuw op de knop “Volgende”.
Nu moeten we nog de aanvraag gaan versturen. Klik nu op de knop “Klik hier om de certificaataanvraag te versturen.”.
Uw aanvraag werd nu verzonden naar de eHealth registratieautoriteit ter validatie. Klik vervolgens op de knop “OK”. U zult nu op uw e-mailadres, die u in de vorige stappen had ingevuld, 2 mails ontvangen.
-
In de eerste mail, die u meteen na het indienen van uw aanvraag ontvangt, zal er staan vermeld dat uw aanvraag succesvol werd ingediend en dat hij zal worden gevalideerd.
-
In de tweede mail die u zult ontvangen, staat het tijdstip vermeld waarop het eHealth-certificaat kan afgewerkt worden.
In de eHealth Certificate Manager staat vermeld dat de validatie enkele werkdagen in beslag kan nemen. In werkelijkheid duurt dit slechts nog een 5 à 10-tal minuten.
Stap 2: het eHealth-certificaat vervolledigen en activeren
Als u de 2de mail van de eHealth registratieautoriteit hebt ontvangen, gaat u verder met de volgende stappen.
Nu gaan we stap voor stap uw eHealth-certificaat vervolledigen en activeren. Open opnieuw de eHealth Certificate Manager zoals in het hoofdstuk “Het starten van de eHealth Certificate Manager”, en druk in het hoofdmenu op de knop “Vervolledig de aanvraag voor het eHealth-certificaat en ETK”.
Als er meer dan 1 eHealth-certificaat aanwezig is op de computer dan zult u eerst uw eigen certificaat moeten selecteren door op de knop “keystore selecteren” te klikken. Uw certificaat kunt u terugvinden aan de hand van uw rijksregisternummer.
Indien er maar 1 certificaat aanwezig is op uw computer, dan zal deze automatisch geselecteerd worden. Dan kunt u het volgende scherm overslaan.
Vervolgens heeft u het wachtwoord in van uw certificaat die u, bij stap 1: het eHealth-certificaat aanvragen, 2 x hebt moeten ingeven. En klik vervolgens op de knop “Open keystore”.
Klik op de knop “installeer uw certificaat en start de creatie van uw eHealth ETK”.
Uw eHealth-certificaat is nu geactiveerd, succesvol aangevraagd en gereed voor gebruik. Klik vervolgens op de knop “OK”.
Eenmaal het certificaat is aangevraagd moet deze geïntegreerd worden in uw medisch softwarepakket.
Als u naast uw medisch softwarepakket gebruik maakt van Hector moet het certificaat hier ook geïntegreerd worden.